Berlini környezetvédők külföldi példák alapján kipróbálják, hogy bojkottok és más büntető akciók helyett jutalmazással is rá lehet-e bírni a kiskereskedőket a környezetbarát magatartásra. Előzetes szervezés után egy meghatározott időpontban egy berlini boltot rohamoznak meg, amely a várhatóan jelentős bevétel egy részét energiatakarékos fejlesztésre használja fel.
Az interneten szerveződő akció résztvevői egy Multikulti nevű éjjel-nappali üzletben egy időben végzik el hétvégi bevásárlásukat. A tulajdonos pedig vállalta, hogy a forgalom 35 százalékának értékében úgy építi át az üzletet, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátása. Az akció az egyik szervező szerint a fogyasztó hatalmát demonstrálja - idézi a berlini lap az egyik szervezőt.
Az Egyesült Államokból kiindult „Carrotmob" nevű akciók célpontját előzetes jelentkezések alapján választják ki aszerint, hogy az érdeklődő kereskedők közül ki vállal komolyabb energiatakarékos intézkedést az ilyenkor keletkező jelentős bevételből. Ily módon a fogyasztó közvetlenül befolyásolhatja az eladó piaci sikerességét, megjutalmazva társadalmi felelősségvállalását. Az időközben Kanadában, Nagy-Britanniában, Francia- és Finnországban is népszerűvé vált kezdeményezést követő berlini akció előtt több tucat érdeklődő kereskedő ajánlatát hasonlították össze, és így választották ki a boltot. Nem tartanak attól, hogy az akciót követően a tulajdonos eláll jobbító szándékától, hiszen ezzel tönkretenné frissen szerzett jó hírnevét.
A Die Tageszeitung tudomása szerint az első Carrotmob tavaly zajlott le San Franciscóban. Az adott időpontban összegyűlt több mint kétszáz vásárló pár órán belül több bevételt hozott a boltosnak, mint egy egész heti nyitva tartás. A berlini szervezők arra kérik az embereket, hogy ne utazzanak távolabbról a helyszínre, hiszen a cél a széndioxid-kibocsátás csökkentése. Ehelyett azt javasolják, hogy másutt is kövessék a helyiek a példát.
Forrás: [ x ] |