Gazdaságossági okokból átmenetileg bezárják a nyolcvan éves múltra visszatekintő berlini Tempelhof repülőtteret. A légikikötő Az utóbbi 13 évben 139 millió euró veszteséget termelt.
Berlin városa minden rendelkezésére álló pénzeszközt a Schönefeld repülőtér modernizálására kíván fordítani. Tempelhof bezárásának terve heves tiltakozást váltott ki a lakosság körében, de felemelték hangjukat a repülőteret használó légitársaságok és az ott megtelepedett vállalatok is.
A téli menetrend kezdetével, október 31-ével megszűnik a légiforgalom a repülőtéren. Berlin polgármestere, Klaus Wowereit szavaival "egyetlen üzletember sem engedheti meg magának, hogy huzamos időn keresztül veszteséges tevékenységet folytasson". Tempelhof 1991 óta 139 millió euró veszteséget termelt. 2003-ban 15,3 millió euróra rúgott a hiány. Folyamatosan csökkent a repülőtér utasforgalma is. Az újraegyesítés után évente több mint egymillió utas fordult meg a repülőtéren, mára számuk 460 ezerre csökkent. A gazdasági okok mellett a belvárosi zajterhelés csökkentése is a - centrumtól alig hat kilométerre fekvő és metróval nagyszerűen megközelíthető - repülőtér bezárása mellett szól.
Egyes légitársaságok és helyileg érintett vállalatok dacolnak a száraz gazdasági tényekkel: az 1995 óta létező City-Airport Tempelhof (ICAT) érdekképviseleti szervezet már 33 ezer aláírást gyűjtött a repülőtér megmentésére. Véleményük szerint a város a kiépült infrastruktúra felszámolásával pompás gazdasági lehetőségeket játszik el, nem is beszélve a presztízsveszteségről. A Germania, Windrose és Cirrus légitársaságok meggyőződése szerint a repülőteret gazdaságosan is lehetne üzemeltetni. Ennek érdekében november elsejével át is vennék a repülőteret, erre azonban sem a város vezetése, sem pedig a repülőtér jelenlegi üzemeltetője nem hajlik.
Hét légitársaság és számos a repülőtéren megtelepedett vállalat nyújtott be keresetett a közigazgatási bíróságon a bezárás ellen, mivel más berlini repülőtereken nem biztosítottak számukra működésük zavartalan folytatásához elegendő kapacitást. Közülük néhány azonban már megbontotta a sort, és bejelentette átköltözését a Berlin Tegel repülőtérre. A repülőtér bezárását kritizálta a német iparszövetség (Bundesverband der Deutschen Industrie, BDI), valamint az ipari és kereskedelmi kamarák egyesülete (Deutsche Industrie- und Handelskammertag, DIHK) is. A bíróság előreláthatólag szeptemberben dönt a kereset ügyében.
Forrás: [ x ] |